oktober 13, 2006

Answers.yahoo.web1.0?

Jaeh, det virker ihvertfald sådan. Jeg spurgte, for at "teste" det community der findes på answers.yahoo.com, om følgende spørgsmål:

Where can I find scientific documents bridging shelve-space in libraries with the "Usability"-approach?


Først står jeg overfor et problem: Hvilken kategori skal dette spørgsmål i? Social Science? Computer Science? Education? - Jeg er forvirret. Jeg tager chancen, stiller spørgsmålet i "Social Science", og lader der går 24 timer - intet svar. Nu prøver jeg så i "Educaction - Other", i endnu 24 timer.

Jeg kan godt se hvorfor answers.yahoo.com kan virke web2.0 - men er det egentlig ikke kun selve den "community-ånd" der kan minde om web2.0/bibliotek2.0? For selve systemet er, som jeg ser det, markant mere stift end f.eks. biblioteksvagten.dk. Hvorfor? Ved biblioteksvagten.dk stiller du et spørgsmål til ét alvidende "interface"(hjemmeside), du bekymrer dig altså ikke om hvordan dit spørgsmål skal kategoriseres under "tomat" eller "pære". I answers.yahoo.com skal du selv kategoriserer dit spørgsmål og dermed

  1. Risikere at kategorisere forkert, og dermed ikke få svar
  2. Risikere at dit spørgsmål strækkes sig over mere end én kategorie (og dermed få færre svar)

.. hmmm.. ikke specielt bibliotek2.0/web2.0. Biblioteksvagten? Ja tak.

Ingen kommentarer: