september 18, 2006

Startrefleksion

(red: Jaja, nu har jeg rettet mit t til et s!)

I 1988 fik jeg valget mellem et Playmobil piratskib eller en computer. Heldigvis valgte den bette knejt på 8 år, computeren. Det viste sig at være en Commodore 64, fuld udstyret med båndstation, diskettestation, 50-60 disketter og halvt så mange bånd. Wauw, en maskine uden lige - hele 64 kilobytes hukommelse og 16 farver. Favoritspillene var Winter Games og International Karate. Ikke lang tid efter blev den gamle Commodore erstattet af en Amiga 500 med TV-modulator og hårde disketter. Der havde mange flere spændende spil til Amigaen, og pludselig kom jeg ind i noget der lignede et omfattende distributionsnet af spil og programmer - på folkeskoleplan. I 1990 var antallet af software der blev overleveret fra én elev til en anden uhyggeligt højt - hovedsageligt pga. Amigaens udbredelse og evne til at underholde. Det er fra Amigaen jeg først begyndte mit livslange kendskab til en interessant undergrundskultur: demoscenen.

Herfra udviklede alt sig hurtigt, jeg startede med at programmere i 1992, vi fik internet i 1994/1995 (en UNI-C pakke for, såvidt jeg husker, rigtig mange penge om måneden). Mine forældre brokkede sig gevaldigt, men indser nu at det nok var en god invistering. Efter gymnasiet begyndte jeg at arbejde med javaprogrammering, lotus notes og html - hvilket jeg stort set stadig gør (undtagen arbejdet med Lotus Notes). Dette er min baggrund for faget.

Jeg forventer, til dette fag, at få muligheden for at skrive en opgave, der på en eller anden måde har en relation til sidste semesters opgave, omhandlende opstillingsproblematik af fonogrammer i musikbibliotekerne. Vi så et lys i de subjektive emneord (hvilket var det vi dengang kaldte dem, af mangel på bedre) - og mente desuden at løsningen måtte findes i at gøre hele bibliotekets opstilling elektronisk (og subjektiv), samt smide samtlige materialer ned i et kælderarkiv, efter løbenummer (lidt ekstremist skal man jo være). Nu er chancen her så for at undersøge det - og det har jeg dælme tænkt mig at gøre : Folksonomier.

Min umiddelbare tanke er; Kaos.

Jeg mener, og har egentlig altid ment, at frihed til at vælge, gør folk mere forvirrede end godt er - uden at være for fascistisk selvfølgelig. Og da alt det her med wikipedia, blogs og del.icoi.us pludselig kom frem, kunne jeg se folk blive mere og mere forvirrede - hvad er rigtigt, hvad er forkert? Jeg har inden kurset set på nogle problemer som jeg mener er vitale for det brugerskabte web.

Problem 1: Min egen mor (ja, undskyld mor, jeg ved ikke om det er sandt, men du må stå for skud for eksemplets skyld) kan ikke kende forskel på wikipedia og et rigtig encyklopædi, fordi wikipedia udgyder autoritet. Det samme kan gælde for blogs - det er en hjemmeside og derfor har den en vis form for autoritet. Og hvorfor? Fordi nettets gamle brugere, dem der er vant til coorporate sites, dem der kun kender store hjemmesider fra dr.dk og hotmail.com, de vil se på en stor hjemmeside og tro; jamen, den er da rigtig nok. Med andre ord: den totalt autoritets forvirring.

Problem 2: Dette er et problem med wikis og den "frie presse" (i sit ekstreme). Når alt er brugerskabt, kan man ikke forvente eller forlange noget. Helt generelt kan vi spore dette tilbage til den uvidende brugers første store mareridt: Open Source. Ja, alt er gratis, alt er fint - lige indtil du får et problem. "RTFM" (Read The Fucking Manual) må være at finde blandt top-10 i *nix-verdens ordforåd - men kan man forvente at den normale bruger sætter sig ned, læser manualen og skriver sin egen print-driver? Nej vel(?). Ligeledes kan man ikke forvente en bruger der leder efter fakta om OTA solgryn og ikke finder noget, sætter sig ned og laver grundig research og derefter skriver en to-siders afhandling på wikipedia. Men vi kan sagtens forvente den samme bruger brokker sig, fordi der ikke er noget. Og hvis det er sandt, at det kun er de aktive brugere der skaber indhold, hvad betyder det så for indholdet, og den vinkel der kommer på det? Pointen er altså: Er det brugerskabte web, for brugere? Eller er det kun for skabere, de aktive, dem der har sat sig ind i tingene - dem der har læst den forbandede manual?


Nå, men med disse to ovenstående hoved-problemer, er jeg klar til at høre hvad det brugerskabte web har at tilbyde - hvorfor skal jeg have det, hvad kan det tilbyde, udover en masse problemer?

Ingen kommentarer: